Mit tudunk a TramTrain projektről?
A múlt hét közepén hivatalosan is lezárult a TramTrain projekt tervezési szakasza. Befejeződtek a különböző hatásvizsgálatok, elkészültek a szükséges kivitelezési tervek, megvalósíthatósági tanulmányok és más elemzések.
A projekt ezzel egy időben átkerült a vásárhelyi önkormányzatól a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez; a további munkálatokat ők felügyelik majd.
A múlt szerdai projektzáró apropóján, a rendelkezésre álló nyilvános anyagokból és szakmai beszámolókból összeszedtük a beruházással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, mindemellett egy csokorba gyűjtöttük az elkészült látványterveket és tervrajzokat.
Kassel az etalon
A TramTrain projekt kapcsán megtartott októberi közmeghallgatáson elhangzott a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő integrált villamos- és nagyvasúti rendszer a kasseli tömegközlekedési modellt veszi majd alapul.
Forrás: Youtube.com/Spur1Uwe
A közép-németországi városban a francia Alstrom cég villamosai koptatják a síneket. A járműpark jelentős részét az óriásvállalat 40 méter hosszú, 2,65 méter széles, 90 ülőhelyes, kétáramrendszerű (hibrid hajtású) RegioCitadis modelljei adják. A két Csongrád megyei várost összekötő villamos-vasút- vonal terveiben is ilyen adottságokkal bíró járművek szerepelnek.
Forrás: Youtube.com/trackconnection2013
Az Alstrom RegioCitadis villamosai az interneten fellelhető leírások, képek és videók szerint kényelmesek, gyorsak (nyílt pályán 100 kilométer per órás sebességre is képesek) és megbízhatóak, bár – ahogy azt a fenti videó is tanúsítja – a kanyarokban meglehetősen hangosak.
10, 20, 30, 60
A nyomvonalterv szerint a tramtrainnek összesen húsz megállója lesz: Hódmezővásárhelyen hat, Algyőn egy, Szegeden tizenhárom.
A kora reggeli csúcsidőszakban (fél héttől hét tízig) 10, majd 20, napközben 30, késő esténként pedig 60 percenként indulnak majd villamosok. Az első járatok, az előzetes menetrend szerint hajnali fél ötkor fognak kifutni a remízből, az utolsó kocsik pedig valamikor este háromnegyed tíz körül indulnak majd el a napi utolsó útjukra.
Forrás: Eubility Group Kft.
Az előzetes tervek – a lehetőségekhez mérten – a jelenleg érvényes vasúti menetrendet is figyelembe veszik. A Szeged és Békéscsaba között óránként közlekedő vonatok menetrendjét például nem érintik. Azok továbbra is hatvan percenként járnak majd.
Vásárhelyi megállók
A tramtrain vásárhelyi végállomása a Nagyállomásnál lesz, innen gurul tovább a Bajcsy-Zsilinszky Endre utcáig, majd az Andrássy úton, valamint a Szőnyi, a Tóalj és az Ady Endre utcán át a Népkert vasútállomásig.
Forrás: Eubility Group Kft.
A látványtervek alapján az Andrássy úton lesz a legtöbb munka a nyomvonal kiépítésével. Itt, egy néhány száz méteres szakaszon két sínpár fut majd egymással párhuzamosan, ráadásul a járda és a sínek közt egy kerékpárutat és egy pihenő sávot is kialakítanak majd.
Forrás: Eubility Group Kft.
A MÁV lehet majd a tramtrain gazdája
Korábban megírtuk, a két város csak haszonélvezője lesz a beruházásnak. A villamos-vasút működtetője, fenntartója a magyar állam, illetve egy az állam részéről kinevezett cég – valószínűleg a MÁV – lesz.
Az egész beruházás körülbelül 17-20 milliárd forintba kerül majd. Az első kapavágást 2017-ben ejtik meg. A tervek szerint 2018 végén már utazhatunk is az új villamosokon.