quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 13. hétfő
  -  Veronika
Vásárhely24.com archívum

Elsüllyedt hajók roncsaira bukkantak a szolnoki Tisza-hídnál

2015. szeptember 30.

A Tisza alacsony vízállásának köszönhetően, a török kori fahíd cölöpmaradványai után újabb régészeti leleteket találtak a folyó szolnoki szakaszán. Az MTI tájékoztatása szerint két elsüllyedt bőgőshajó roncsai buktak fel a minap a vízből.

Kertész Róbert, a szolnoki Damjanich János Múzeum régésze a távirati iroda megkeresésére elmondta, az első világháború előtt még több mint 30 ilyen fahajó horgonyzott itt a jászsági megyeszékhely partjainál, a világégést követően azonban eltűnt valamennyi. A későbbi régészeti vizsgálatok során sem bukkant elő egy sem.

BőgőshajóForrás: MTI/Mészáros János

A múlt héten elsőként előkerült bőgőshajónak jól látszik a függőleges orrtőkéje, amelynek a hajó nevét adó, nagybőgő nyakára hasonlító, csiga alakú végét azonban már megsemmisítették a jégzajlások – nyilatkozta a városi közgyűjtemény archeológusa. Hozzátette, a víz felszíne alatt ugyanakkor még érzékelhető a fedélzet, illetve keresztirányban három bordára is felfigyeltek, benne a hajópalánkot rögzítő vasszögekkel.

SzolnokForrás: MTI/Mészáros János

A szakember elmondta, a hajók dokumentálása megtörtént, ezt követően további kutatásokat, kormeghatározást fognak végezni. Hozzátette, a hajók orr-részére írták fel azok neveit, így elképzelhető, hogy ennek is utána tudnak járni, a levéltári anyagokból ki tudják majd deríteni, mikor készültek, és, hogy kik voltak a tulajdonosaik.

Aranyemberek a Tiszán

A bőgőshajó a fahajóknak az a változata, amelyeket – főként tölgyfa deszkából – tetővel építettek a hajóácsok – mondta el a távirati irodának a szolnoki szakember.

A végleges formájukat a 18. század második felében nyerték el. A 19. század közepén, a folyami hajózás virágkorában, az általuk szállított legfontosabb magyarországi áru után búzáshajóknak de a bálványukra, orrtőkéjükre illesztett és a nagybőgő nyakára emlékeztető csiga alakú díszről bőgőshajónak is nevezték.

A tetejes hajók – bár már a középkorban megjelentek – a búzakonjunktúra idején, a 19. század közepén élték virágkorukat. Akkoriban számtalan ilyen hajó úszott a magyarországi folyókon.

Egy 60 méter hosszú hajóért 60-80 hold jó minőségű föld árát kellett fizetni. A szerencsésebbek a kezdődő kapitalista termelés és áruforgalom idején valóságos „aranyemberekké” váltak általuk, akárcsak, Jókai hőse, Tímár Mihály.