quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 10. 03. hétfő
  -  Helga
Promenad.hu archívum

Interjú a miniszterrel: Vásárhely példaértékű modellt alkotott

2010. augusztus 30.

– Hódmezővásárhely az oktatásban betöltött modellalkotó szerepéért is kaphatta meg a Magyar Örökség Díjat, amely mögött olyan munka áll, amelynek országos nyilvánossághoz kellett jutnia fogalmazott a miniszter. Az integrált oktatás megszervezése az ország több területén komoly gondot okoz, azonban ezt Hódmezővásárhely példamutató módon tudta megoldani. Egy évnyitónak meg kell adni az ünnepi jellegét, a 2010-ben a jövőbe való elinduláshoz megtaláltuk a megfelelő helyszínt, Hódmezővásárhelyt.

– Jó döntés volt Hódmezővásárhely rendezni az I. Nemzeti Tanévnyitót, ahol érezni lehetett az egész város közös lélegzését, figyelmét, szimpátiáját mondta el d. Hoffmann Rózsa. Az államtitkár hozzátette: – úgy hiszem, hogy a város lakóinak, és az országban mindazoknak, akik az élő televíziós közvetítést figyelték egy igazi, élő energiaforrást jelentett, és talán nagyobb kedvvel, lendülettel, boldogság-várással indulnak el az új tanévben.

Az államtitkár a Vásárhelyi modell néven ismertté vált, a felzárkóztatást segítő programról szólva kijelentette: a célt, a leszakadó rétegek felzárkóztatását több módon el lehet, érni, és ennek kiváló eszköze a Vásárhelyen kidolgozott rendszer.

– Ebben az a példaértékű, hogy az itteni vezetők megértették azt, hogy ez csak akkor lehet sikeres, ha a módszer céljairól, módszereiről, értelméről szinte egyenként mindenkit meggyőznek. Ezt egy kétéves előkészítő munka előzte meg, sok-sok pedagógus sok szülővel folytatott sok száz, vagy ezer órányi beszélgetés alapján került végrehajtásra. A modell működik, az eredmények javulnak, tehát itt egy önmagát igazoló modellről van szó. Sok olyan korábbi kísérlet volt a pedagógiában, amelyet sikeresnek kiáltottak ki, de végül kudarcot vallottak.

Szegény, vagy módos: csak a szorgalmas lehet eredményes

Az elmúlt két évtizedben több mint 20 milliárdot költöttek az integrációra, de nem hogy eredmény nem született, az olló még jobban szétnyílt a rosszul teljesítő és a jól tanuló gyerekek között állapította meg az államtitkár, aki hozzátette: Vásárhelyen a szegény családból és a módosabb környezetből jövő gyermekek egyaránt megélik azt, hogy az iskola egy olyan közösség, ahol nem számít az, hogy ki onnan jött, az esélyei mindenkinek azonosak. Ehhez viszont az kell, hogy szorgalmasan elvégezze a munkát, és ez az, ami példaértékű.

Arnay