fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 29. szerda
  -  Magdolna
Promenad.hu archívum

Szövegértésből és matematikából van hova fejlődni

2010. március 16.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyolc elemit elvégzők negyede-ötöde funkcionális analfabéta, vagyis nem fogja fel azt, amit írásban lát. Hasonló a helyzet a számtudásban: sokan az alapvető műveletekkel sincsenek tisztában. Ha a Békés megyei hatodikosok, nyolcadikosok és tizedikesek matematikai képességéről és szövegértéséről szóló jelentést nézzük, láthatjuk, a mostani nebulók helyzete sem a legjobb. A hatodikosok matematikából mindössze öt, a nyolcadikosok és a tizedikesek három-három megyét utasítottak maguk mögé a tizenkilencből és a fővárosból. Szövegértésben a hatodikosok öt, a nyolcadikosok négy, a tizedikesek öt megyét előztek meg.

Az oktatási szakemberek egybehangzóan állítják, nem szabadna figyelembe venni az oktatási minisztérium napokban közreadott kompetencia-felmérés eredményét, mivel a szociális hátteret firtató kérdőívet nem kötelező visszaküldeni, e nélkül pedig fals eredmények születhetnek. Nehéz ugyanis összevetni egy átlagos városi iskolát egy olyan kistelepülésen lévő intézménnyel, ahol hatvan-nyolcvan százalék a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya.

Ennek ellenére az iskolaválasztás előtt álló diákok szülei buzgón tanulmányozzák az adatokat. Ezekből kiderül, hogy Békéscsabán például átlagon felülien teljesített tavaly az általános iskolák közül a Jankay, a Szabó Pál téri, a gerlai, a Savio Szent Domonkos, a Petőfi utcai, a szlovák és a belvárosi, középiskolák közül az Andrássyban, a Széchenyiben, a Vásárhelyi Pálban, a Bartók zeneiskolában, a Gépészetiben, a Trefortban és a Zwackban remekeltek a diákok matematikából vagy szövegértésből, esetenként mindkettőből. Gyulán általános iskolák közül a Kozma, és a Kossuth szerepelt jól, de a legjobb az Implom általános iskola volt, ahol hatodikban és nyolcadikban is számtanból és szövegértésből egyaránt kiemelkedő eredményt nyújtottak a nebulók. Középiskolák közül az Erkel és a Balcescu jó, de a megyében szinte minden településen van átlagon felüli vagy átlagos iskola.

Tanárok szerint összességében a diákok falun és városban is ugyanolyanok: van közöttük jobb és rosszabb képességű, de sokat számít az oktatás színvonala, a nem és a kor is. Az oktatási minisztérium összefoglalójából kiderül, hogy a szerkezetváltó gimnáziumba járók humán és reál területen is lényegesen jobb eredményt értek el, mint a hagyományos általános iskolai képzésben tanulók. A tizedik évfolyamon a szakiskolások produkciója viszont már feltűnően romlik. A nemek aránya sem mindegy: a lányok jobbak szövegértésben, a fiúk matematikában, de ez utóbbiban a hölgyek lemaradása a tizedik osztályban válik erőssé.

Az a cél, hogy sok sikerélményhez jusson a gyerek

Több iskolában egy-egy osztályban bevezették a kompetenciaalapú oktatást. Békéscsabán, a 2. Számú Általános Iskolában tavaly szeptember óta angolból, szövegértésből és matematikából fut az ötéves program — tudta meg a portál Szeleczki Erzsébet igazgatótól. Az eddigi frontális módszer helyett, amikor a pedagógus kiállt a katedrára és magyarázott, sokkal több szerep jut a gyerekeknek, többet beszélnek, dolgoznak önállóan. Az a cél, hogy megtanuljanak egyedül feladatot megoldani, és sok sikerélményhez jussanak.
Forrás: beol.hu