fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 25. szombat
  -  Orbán
Promenad.hu archívum

Tévedés, hogy a kenyér egészségtelen!

2010. március 12.

Az emberiség közel tízezer éve termeszt különféle gabonákat. A nyers állapotban emészthetetlen magvakból az őrlés után számtalan ízletes kenyérfajta készíthető. A legismertebb, finomlisztből készült fehér kenyér kevés értékes tápanyagot tartalmaz, hiszen a búzát megfosztották a vitaminokat és az ásványi anyagokat tartalmazó korparésztől. A teljes kiőrlésű lisztből készült péksütemények azonban megőrzik az egészségvédő hatóanyagokat. Egyre több élelmiszerüzletben találkozhatsz a változatos összetevőkből készült kenyerekkel, de otthon is megpróbálkozhatsz a sütéssel. Milyen kedvező hatásukat élvezheted a felhasznált gabonaféléknek?

Búza a népszerű energiaforrás

A teljes búzaszemet tartalmazó liszt a legismertebb kenyéralapanyag. Könnyen emészthető, és gyorsan hasznosítható energiával látja el szervezetedet. Magas B-vitamin-tartalma gondoskodik kiegyensúlyozott idegrendszeredről, csökkenti a stressz egészségkárosító hatásait. Álmatlanság esetén segít a lefekvés előtt fogyasztott, búzából készült, vékony szelet pirítós. Ha hosszas betegség után veszítettél testsúlyodból, a búzakenyér naponta többször is szerepeljen az étrendedben! Emésztési zavarok esetén válaszd az élesztő nélkül készült változatot.

Tönkölybúza az izomépítő

A hagyományos búzához képest kevésbé ismert tönkölybúza Délkelet-Ázsiából származik, és nem véletlenül lett egyre népszerűbb Európában is. Az egyik legkiválóbb fehérjeforrás, felveszi a versenyt a sovány húsokkal. Magas aminosav-tartalma táplálja izmaidat, elejét veszi a gyengeségnek, az izomsorvadásnak. A németországi Hildegard Klinikán az orvosok is rendszeresen alkalmazzák ideg- és csontbetegségek, ízületi gyulladás, Alzheimer-kór és krónikus fertőző megbetegedések kiegészítő kezelésére.

Kukorica az anyagcsere-szabályozó

A tengerentúli vendég szerencsére kedvelt péksütemény-alapanyaggá vált. Búzaliszttel keverve használják a kenyérsütéshez, és segítségével kiválóan lendületbe hozhatod lelassult anyagcserédet.
A kukorica serkenti a méregtelenítésért felelős máj munkáját, és a legfontosabb kiválasztószerv, a vese működését is támogatja. Káliumtartalmánál fogva természetes vizelethajtó, megszabadít a végtagokon kialakult ödémáktól. Ásványi anyagai a fogak és az íny egészségét őrzik.

Zab a rostdús emésztésserkentő

A zablisztből készült pékáru gyógyír lehet a különféle emésztési zavarokra. Magas rosttartalma bőséges folyadékfogyasztás mellett megduzzad a bélrendszerben, és a salakanyagok könnyebben távoznak. Cukorbetegség esetén megelőzi a hirtelen vércukor-ingadozásokat, hiszen szénhidrátja egyenletesen szívódik fel, és hosszan tartó energiát biztosít. Ha túlsúllyal küzdesz, a zabkorpával készült kenyeret válaszd! Már egy-két vékony szelet is tartós jóllakottság-érzésről gondoskodik, és a koleszterinszinted is csökkenti.

Olajos magvak a szívbarát társak

Akár őrölt formában rejtőznek a kenyér tésztájában, akár egészben díszítik a péksütemény tetejét, az olajos magvak fogyasztásával nagy lépést teszel szíved és érrendszered egészségéért. A diófélék, a napraforgómag és a lenmag rendkívül gazdagok E-vitaminban, mely erősíti a sejtfalat, és oxigénnel látja el szervezetedet. A többszörösen telítetlen zsírok jelentősen mérséklik a koleszterinszintet, emellett szívbarát zsírsavakkal látnak el.
A tökmag csökkenti a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás kellemetlen tüneteit, a szezámmag pedig valódi kalciumbomba: a tejnél is hatékonyabban szívódik fel, így csontritkulás megelőzésében és kiegészítő kezelésében is gondolj rá!

Forrás: Ötvenentúl