fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 28. kedd
  -  Emil, Csanád
Promenad.hu archívum

Dömötör Mihály: `az az ember, ki elszámol`

2010. március 11.

A művész múzeumigazgató édesapja által megálmodott kiállítóhelyen, az Alföldi Galériában bemutatott közel száz kép jórészt Hódmezővásárhelyhez kötődő témákat dolgoz fel. A kiállítás összegzi Dömötör Mihály eddigi fotóművészi életművét.
Az ismert fotográfus témái között szerepel a hódmezővásárhelyi tanyavilág, írók és 56-os hősök portréi, árnyképek és a helyi művészek is. A Vásárhely Anno képsorozattal Dömötör Mihály a város régebbi állapotát akarta megjeleníteni a jelenlegivel összehasonlítva. Munkája során a századelőn készült Plohn József-féle üveglemezeket használta fel. Vásárhely különböző közterein megpróbált pontosan oda beállni fényképezőgépével, mint egykoron Plohn József. Van, ahol nagyon kevéssé változott a város, van, ahol viszont nagyon meglátszik a különbség.
Dömötör Mihály igyekszik megjeleníteni a tárgyalkotó ember szándékát, mint mondja a `népművészetben is megvan az Ady által emlegetett `éhe a szépnek`, hiszen a tulipános láda ugyanazt a funkciót betölthetné úgy is, ha nem festenének rá tulipánt, a pálinkás butykosból akkor is meg tudnánk inni a pálinkát, ha nem lenne rajta Kossuth-címer. Ez a szépség iránti éhség most is működik az emberben` véli a 60 éves fotográfus.
Az 56-os portrékat Plonh József 48-as honvéd sorozata ihlette, ahol megöregedett 56-os forradalmárok elődeikhez hasonlóan ugyanolyan büszkén néznek a fényképezőgépbe, mert szintén igaz ügyért harcoltak.
Az íróportrék központi tematikája az ember múlandósága. Az íróporték sorozat Lengyel András irodalomtörténész bíztatására készült el. Dömötör Mihály egyik kedvenc képe Ilia Mihály irodalomtörténészről készült. `Nagyon nem akarta, hogy fotózzák, nem szerette, de a bölcsesség, szeretetteljesség átjön az arcán. Az írók megőrzik az emberi arcukat, mert soha nem kapni, hanem adni akartak az emberiségnek` mondja a fotográfus.
A 60 esztendős művész szerencsés, gazdag és boldog embernek tartja magát. Szerencsés, mert harminc évig műtárgyfotósként azt csinálhatta a szegedi múzeumban, amit szeretett. Gazdag, mert sok mindent tudott fényképezni: néprajzot, képzőművészetet, régészetet, a dél-alföldi városok állapotát. `Ilyenkor szomorúnak kellene lenni, mert mégiscsak egy emberöltő telt el, a nyugdíjba menetel pánikkal szokta eltölteni az embereket, de én inkább boldog vagyok. Úgy érzem, most több időm lesz magamra és a további alkotásra. Fontos emberi tartalmakat szeretnék átírni a fotográfia nyelvére, szeretnék befejezni két könyvet, s megörökíteni képekben Hódmezővásárhely téglaépítészetét` beszél terveiről a fotóművész.
Dömötör Mihály március 13-án, szombaton 16 órakor nyíló kiállításának mottója egy népi mondás: `Kikeletkor, Szent György napkor minden ember lehet pásztor. De már ősszel, számadáskor, az az ember, ki elszámol.` A tárlat április 10-ig tekinthető meg a hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában.

Medgyesi Konstantin