fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 25. szombat
  -  Orbán
Promenad.hu archívum

A szakmunka értéke

2010. március 11.

Nem vonzó a szakmunkás pálya a fiatalok körében. Ma Magyarországon a diákoknak csupán egyharmada választja a szakmunkásképzőt vagy a szakiskolát, hiszen se anyagilag, se erkölcsileg nincsenek megbecsülve a szakmunkások. Emiatt egyre kevesebben jelentkeznek ezen iskolákba, és sokkal többen választják a jó képességű diákok közül az egyetemet vagy a főiskolát.

Szakemberekre márpedig mindig szükség van, bár azt, hogy a nemzetgazdaságnak mely szakmákra van szüksége, bizottságok döntik el. Nagyon fontos tehát, hogy a szülők azt is figyeljék, hogy melyik szakmában tud gyermekük elhelyezkedni a képzés befejezése után. A Kalmár Zsigmond Ipari Szakközépiskola és Szakiskolában a tíz hiányszakma közül kilencet oktatnak. A legnépszerűbb tagintézmény azonban a Corvin Mátyás Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola, ahol kereskedelmi és vendéglátó szakmákat tanulhatnak a diákok.

Februárban indult el a szakiskolai ösztöndíj-program a hiányszakmákban tanuló hallgatók számára. A diákok ezt az összeget a gazdálkodó ösztöndíj mellé kapják, ha meghatározott feltételeknek megfelelnek: tanulmányi átlaguk meghaladja az adott szintet, az igazolatlan óráik száma nem lép túl egy bizonyos számot. Nagy Norbert elmondta, hogy ez mindenképpen nagy motivációt jelent a fiatalok számára, és reményeik szerint ösztönzi majd őket, hogy belépjenek a képzésbe.

Az oktatáspolitika hosszú távú terve a decentrumok létrehozása: Hódmezővásárhelyen az informatikai és a gépészeti képzések koncentrálódnának. Hegedűs Zoltán kiemelte, hogy ez nemcsak gazdasági szempontból lenne jó, hanem abból a szempontból is, hogy a diákok elkezdenének mobilizálódni. A magyar munkaerő nagy problémája ugyanis, hogy nem mobilis, de ha már diákként más városba jár tanulni, akkor felnőttként is könnyebben vállal munkát `idegenben`.