fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 30. csütörtök
  -  Janka, Zsanett
Promenad.hu archívum

Harminc év alatt negyed órát lassult a vonat egy szakaszon

2010. március 03.

— Véleményem szerint megállt az idő a vasútnál — mondja a békéscsabai Kerekes Júlia. — Úgy érzem, hogy ugyanolyan nehézkes a vonatközlekedés, mint néhány évtizede. Lehet, hogy a kocsik modernebbek, de sokkal több a viszontagság. Kéthetente rendszeresen megteszem a Békéscsaba Szolnok — Jászberény utat. Ez a legjobb esetben két óra alatt sikerül is, de ha a csabai vonat öt percnél többet késik, már is Szolnokon ragadok, mivel nem vár meg a csatlakozás. Ez hétvégén plusz két órát jelent.

A jászberényi vonalra többen panaszkodnak, mivel eléggé nehézkes a közlekedés annak ellenére is, hogy néhány éve járatsűrítés történt. A szolnoki Szabó Csaba rendszeresen jár ezen a vonalon. Elmondása szerint, ha minden jól megy negyven, hatvan perc szükséges a 48 kilométer megtételéhez. Olyankor azonban előfordulhat, hogy másfél órás lesz ez az út. Ehhez nem kell más, minthogy az egyik irányba késsen a szerelvény, mivel csak egy sínpáron zajlik a forgalom. Ilyenkor kénytelenek bevárni a másik szerelvényt az egyik állomáson.
Budapest felé jobbnak mondható a helyzet. Minden félórában indul vonat a fővárosba, azonban nem mindegy, hogy a Keletibe, vagy a Nyugatiba megy az ember.
— A Budapestre utazás jelentősen javult az elmúlt években. Manapság InterCityvel egy és egy negyedóra alatt felérünk — mondja Velkei Béla, a Mozdonyvezetők Szakszervezete területi ügyvivője. — A nyolcvanas évek elején ugyanennyi időt vett igénybe az utazás, azonban akkor a vonatok nem álltak meg Zuglóban, Ferihegyen, hanem csak a két végállomáson. Ez a javulás azonban nem érvényes minden szakaszra. A Szolnok Hatvan vonal már igen csak megérett a felújításra, hiszen az elmúlt évtizedekben csak a súlyosan megrongálódott szakaszokat javították ki. A nyolcvanas évek elején pedig ezt a távolságot egy órán belül teljesítették a járatok. Most a legjobb esetben egy és egy negyed óra szükséges ehhez.
A fejlesztések kapcsán Velkei Béla elmondta, hogy jelenleg a pályák korszerűsítése zajlik. A főváros felé már a legtöbb vonal 160 kilométeres óránkénti sebességre alkalmas. De itt meg kell jegyezni, hogy Újszász és Nagykáta között a pálya igen csak rossz állapotba van, ezt még nem újították fel. Így történhet meg az is, hogy egyes pályaszakaszokon maximálisan negyven kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a szerelvények. A szakember szerint jelenleg félig vannak meg a feltételek a gyorsabb vasúti közlekedésre, mivel sem a mozdonyok, sem a kocsik nem alkalmasak a 160 kilométeres sebességre. Az IC-k 120-140 km/h-val tudnak menni, de a többi kocsi nem képes erre.
Ennek kapcsán az is kiderült, hogy a vonatbefolyásoló rendszerek is csak ezt a sebességet képesek elviselni. Emellett egy másik érdekes momentumra is felhívta a figyelmet Velkei Béla. És ez nem más, mint a menetrend. Ugyanis a folyamatosan fejlődő elővárosi közlekedés, a sűrűsödő járatok nem is teszik lehetővé a gyorsabb, nagy távolságú vonatok közlekedését, mivel mindkét szerelvény ugyanazt a pályát használja. Így hiába érkezne előbb egy távolsági vonat, hiszen egy másik még mindig a sínpáron lenne.
A Záhony-Szolnok vonalon is folyamatosak a fejlesztések. Az ügyvivő szerint a Debrecen felé vezető síneken ki lehetne használni a nagy sebesség adta lehetőségeket, ha a technikai háttér is rendelkezésre állna.

Öregek, de biztonságosak a vonatok?

Annak ellenére, hogy a vasúti kocsik és a mozdonyok már a harmincas éveiket tapossák, Velkei Béla szerint minden szempontból megfelelnek a biztonsági előírásoknak. Persze előfordulhatnak üzemeltetési gondok nem indulnak el a mozdonyok de ennek ellenére a folyamatos felújítások és karbantartásoknak köszönhetően jónak mondható a járművek állapota. A fejlesztéseknek köszönhetően pedig megfelelnek az Európai Unió előírásainak. (szoljon.hu)