fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 28. kedd
  -  Emil, Csanád
Promenad.hu archívum

Fogyasztóvédők vigyáznak a pálinkára

2010. január 29.

A dokumentumot Oroszné Prekop Erzsébet, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke és Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója látta el kézjegyével. A Pálinka Nemzeti Tanács elnöke elmondta: fontos a testület számára, hogy a pálinka, mint nemzeti ital megfelelő minőségben kerüljön a bel- és a külföldi fogyasztók elé. Aláhúzta: ennek legfontosabb kritériuma, hogy 100 százalékosan magyar gyümölcsből – azt Magyarországon lepárolva – kerüljön a palackokba az eredeti, jó minőségű magyar pálinka.

Oroszné Prekop Erzsébet jelezte: a pálinkatanácsnak tizenhárom tagja van, amelyből kettőt az agrárpolitikáért, egyet pedig az adópolitikáért felelős miniszter delegál, a többiek a pálinkával foglalkozó szakmai szervezeteket képviselik. A testület legfontosabb feladata a pálinka minőségének, eredetének a védelme, a tanács koordinálja az ez irányú tevékenységet.

Wittich Tamás kiemelte: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény felhatalmazza arra, hogy eljárjon mindazokkal szemben, akik esetleg megtévesztik a fogyasztókat, így a hatóság őrködik azon, hogy az áruk jó minőségűek legyenek. Aláhúzta: a hatóságnak a reklámtörvényből fakadóan ellenőriznie kell, hogy az alkoholt, így például a pálinkát nem reklámozzák-e egészségügyi vagy oktatási intézményekhez olyan közel, hogy azt már nem szabad megengedni.

Magyarországon a kereskedelmi célból előállított pálinka mennyisége évente mintegy másfél-kétmillió liter. Ez még mindig kevesebb, mint a bérfőzés keretében előállított évi ötmillió liter pálinka. A kereskedelmi főzésű pálinkák fogyasztása évente mintegy tíz százalékkal nő, ezzel párhuzamosan, a bérfőzés volumene évente tíz százalékkal csökken – derül ki a FVM Élelmiszerlánc-elemzési Főosztályának adataiból. Az egy főre eső magyar szeszesital-fogyasztás tiszta szeszre vetítve, évente 3,0-3,5 liter körül mozog. A kereskedelmi forgalomba kerülő pálinkákból az egy főre jutó éves fogyasztás másfél deciliter.

A közelmúltban Gráf József, az agrártárca vezetője elmondta: az utóbbi hónapokban harmincöt-negyven pálinkafőzde jutott mintegy 3,5-4 milliárd forint uniós pénzhez technológiai korszerűsítésre, ez mintegy tízmilliárd forint értékű beruházás megvalósítását tette lehetővé.forrás: Origo