quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 12. 06. kedd
  -  Miklós
Promenad.hu archívum

Egy liter benzin 340 forint?

2010. január 17.

– Miért ilyen drága a benzin?
– A múlt év végére a benzin alapjául szolgáló nemzetközi kőolajár a hordónkénti 60-ról 80 dollár körüli szintre emelkedett. Igaz, a forint a dollárhoz képest 200-ról 185-re erősödött. Tavaly az év közepén nőtt az áfa és a jövedéki adó, utóbbi ráadásul most Újévkor is. A világpiac emellett folyamatosan fel-le mozog, amit szintén követ a hazai tarifa – véli Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató vezetője.

– Most tartunk 315-ös benzinárnál. Mi jöhet még?
– Tavaly a mérsékelt olajárak ellenére Magyarországon az infláció kétszeresével, mintegy 10 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. Véleményem szerint ez az arányszám az elkövetkező 15-20 évben nálunk és egész Európában is tartósan megmarad. Ne felejtsük el, hogy a gazdasági válságot számos térség, mint Kína vagy India, vagy akár Ausztrália, szinte meg sem érezte. Idén már Európában is néhány százalékos élénkülés várható. A legtöbb elemző a 2009-ben mért 68 dolláros olajár-átlag után idén 85 dollárt vár. A GKI Energiakutató szerint a mostani forint-dollár illetve euró-dollár árfolyam nagyjából szinten marad. Ez egy tíz százalék körüli nagykereskedelmi áremelést jelent, aminek a fele jelenhet meg a kutaknál. Vagyis az év végéig olyan 335-340 forint körüli benzintarifára számíthatunk. A gázolaj ára talán továbbra is alatta marad a benzinnek, bár ez az eltérés lényegében a két termék más-más jövedékiadó-mértékére vezethető vissza. Eme különbségtétel egyébként igen idejétmúltnak tűnik: korábban ezzel a környezetkímélőbbnek mondott dízel elterjedését szerették volna ösztönözni, de ez a tétel már rég megdőlt. Nemzetközi szinten a két termék árának nagyjából egyforma változására számítunk. Ugyan 2008-ban a nemzetközi szállítás felfutása miatt a gázolaj ára tartósan meghaladta a benzinét, egyelőre nem látni, hogy az ágazat miként lábal ki a válságból.

– Nincs-e az árnak felső tűréshatára?
– Nincs. Az autóhasználat mindenfajta uniós vagy belföldi törekvés ellenére az életmód része, amiről jóval kevésbé mondanak le az emberek, mint egyéb kiadásaikról. Gépkocsit mégiscsak a módosabbak használnak, és amondó vagyok, ha valaki közösségi közlekedés helyett a mozgásnak ezt a szabad formáját választja, fizesse is meg az árát. Nálunk egyes nyugati vagy amerikai városokhoz képest rendkívül fejlett a tömegközlekedés – igaz, ez ma, sztrájk idején nem igazán látszik.Forrás:nol.hu