Egy liter benzin 340 forint?
– Miért ilyen drága a benzin?
– A múlt év végére a benzin alapjául szolgáló nemzetközi kőolajár a hordónkénti 60-ról 80 dollár körüli szintre emelkedett. Igaz, a forint a dollárhoz képest 200-ról 185-re erősödött. Tavaly az év közepén nőtt az áfa és a jövedéki adó, utóbbi ráadásul most Újévkor is. A világpiac emellett folyamatosan fel-le mozog, amit szintén követ a hazai tarifa – véli Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató vezetője.
– Most tartunk 315-ös benzinárnál. Mi jöhet még?
– Tavaly a mérsékelt olajárak ellenére Magyarországon az infláció kétszeresével, mintegy 10 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak. Véleményem szerint ez az arányszám az elkövetkező 15-20 évben nálunk és egész Európában is tartósan megmarad. Ne felejtsük el, hogy a gazdasági válságot számos térség, mint Kína vagy India, vagy akár Ausztrália, szinte meg sem érezte. Idén már Európában is néhány százalékos élénkülés várható. A legtöbb elemző a 2009-ben mért 68 dolláros olajár-átlag után idén 85 dollárt vár. A GKI Energiakutató szerint a mostani forint-dollár illetve euró-dollár árfolyam nagyjából szinten marad. Ez egy tíz százalék körüli nagykereskedelmi áremelést jelent, aminek a fele jelenhet meg a kutaknál. Vagyis az év végéig olyan 335-340 forint körüli benzintarifára számíthatunk. A gázolaj ára talán továbbra is alatta marad a benzinnek, bár ez az eltérés lényegében a két termék más-más jövedékiadó-mértékére vezethető vissza. Eme különbségtétel egyébként igen idejétmúltnak tűnik: korábban ezzel a környezetkímélőbbnek mondott dízel elterjedését szerették volna ösztönözni, de ez a tétel már rég megdőlt. Nemzetközi szinten a két termék árának nagyjából egyforma változására számítunk. Ugyan 2008-ban a nemzetközi szállítás felfutása miatt a gázolaj ára tartósan meghaladta a benzinét, egyelőre nem látni, hogy az ágazat miként lábal ki a válságból.
– Nincs-e az árnak felső tűréshatára?
– Nincs. Az autóhasználat mindenfajta uniós vagy belföldi törekvés ellenére az életmód része, amiről jóval kevésbé mondanak le az emberek, mint egyéb kiadásaikról. Gépkocsit mégiscsak a módosabbak használnak, és amondó vagyok, ha valaki közösségi közlekedés helyett a mozgásnak ezt a szabad formáját választja, fizesse is meg az árát. Nálunk egyes nyugati vagy amerikai városokhoz képest rendkívül fejlett a tömegközlekedés – igaz, ez ma, sztrájk idején nem igazán látszik.Forrás:nol.hu