Minden műszer drámai értékeket mért a híd közelében
Nagyon elegük van Szolnokon, a Zagyván átívelő vasúti híd közelében lakóknak. A szerelvények zakatolásának hangját a híd vasszerkezete olyannyira felerősíti, hogy az ott élők nem tudnak sem nappal, de főleg éjjel zavartalanul pihenni.
— A hidegebb évszakokban, zárt térben is rettenetes hallani a vasúti szerelvények zaját. Ám a melegebb hónapokban, nyitott ablakoknál egyszerűen elviselhetetlen a dübörgés — állítja Tóth Árpád, a szolnoki Zagyva-híd környezetében élők gondját felvállaló Városvédő és -Szépítő Egyesület egyik tagja. — Számos alkalommal szóvá tettük már ezt a Magyar Államvasutaknak, és jeleztük a helyi önkormányzatnak is, azonban évek óta eredménytelen a felvetésünk. Olyan kéréssel fordultunk többször is a MÁV illetékeseihez, hogy legalább a hídon történő áthaladásnál lassíttassák le a szerelvények sebességét, csökkentve ezzel is a zajhatást.
Egy másik megoldás lenne szerintünk az, amit más területen már természetszerűen alkalmaznak, hogy a hídon gumiágyba helyezik a sínpárt, és/vagy zajvédőfallal csökkentik a dübörgést. Az a legbosszantóbb, hogy semmilyen választ nem kapunk a kéréseinkre — mondja Tóth Árpád.
A híd két oldalán élők az elmúlt évben összefogtak, és saját költségükön hivatalos zajszintmérést rendeltek meg.
A vizsgálatot a KÖTI-KTVF Levegőtisztaságvédelmi és Zajellenőrzési osztálya végezte. Műszereket helyeztek el a híd mindkét oldalán álló ingatlanok közelében — egyiket a Vitorla utcában, a másikat a Városmajor úti 18 emeletes lakóháznál. Az elmúlt nyáron végzett vizsgálatok eredménye igazolta a lakók állítását, miszerint az éjszakai zajszintek magasabbak a megengedett határértéknél. A mérések átlagolták a részszámokat, de az egyes értékek azt mutatják, hogy vannak nappali és éjszakai időpontok, illetve személy- és tehervonatok egyaránt, amelyeknek hídon történő átahaladása esetén a hanghatása több decibellel is magasabb, mint a megengedett határérték. A vizsgálati jegyzőkönyv eredményének ismeretében fordultunk a MÁV illetékeseihez, segítsenek a szolnoki Zagyva-híd környezetében lakók problémáját orvosolni.
A szolnoki Zagyva-vasúti híddal kapcsolatban a MÁV Zrt. az alábbi tájékoztatást adta a szoljon.hu részére:
`Szolnokon 1888-ban készült el a kétvágányú Zagyva- és Tisza-híd, vagyis több mint 120 éve közlekednek ott a vonatok. Pontos címet sajnos nem kaptunk, hogy melyik utca lakói tettek panaszt, de ettől függetlenül feltételezhető, hogy a lakóépület később épült, mint a vasútvonal és a vasúti híd. Így ebben az esetben az ott lakóknak, illetve az építési engedélyt kiállító önkormányzatnak vagy hatóságnak kellett mérlegelni, hogy a lakóingatlanok megfelelő távolságra legyenek a vasúttól. Sajnos országos szinten is rendszeresen tapasztaljuk, hogy az előírások ellenére a vasúti pályák közvetlen közelébe építenek lakóházakat, ami egy idő után bosszúságot okozhat az ott élőknek.
Azonban az olyan esetekben, amikor a már működő vasútvonal mellé építenek lakóházakat, vagyis amikor a vasút adott helyen már hamarabb működött, mint ahogy a lakóház odaépült, nem a zajkibocsátó, jelen esetben a MÁV Zrt. feladata a zajvédelem ellátása.
Ettől függetlenül a MÁV Zrt. a beruházásai, fejlesztései során minden esetben figyelembe veszi a zajterhelés csökkentésének lehetőségét is, és anyagi forrásához mérten zajvédőfallal vagy a pályaszakasz átépítésével csökkenti a kibocsátott zajt. A vasúttársaság többek között az érintett vasútvonal átépítését, rehabilitációját is tervezi. A hídszerkezet átalakításával, egy újfajta, rugalmas ágyazású sínleerősítés alkalmazásának köszönhetően, illetve egyéb kiegészítő megoldások alkalmazásával csökkenni fog a hídon a zajterhelés. Jelenleg az építési engedélyek megszerzése van folyamatban. Mivel a tervezési és kivitelezési időszak hosszabb időt is igénybe vehet, a lakók az építési engedélyt kiadó önkormányzathoz fordulhatnak a zaj elleni védelem gyorsabb megoldása érdekében, vagy a támogatott lakás-felújítási program keretében kezdeményezhetik a jobb zajszigetelésű külső nyílászárók cseréjét.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.`
A róka fogta csuka esete
A témában a városházához intézett kérdésekre Pókász Endre, a polgármesteri hivatal sajtóreferense adott választ.
`— A lakossági panasz előttünk is ismert, mivel Jánosiné dr. Bene Ildikó képviselő asszony a 2007-2008. években már megkeresett ezzel a problémával bennünket. Sajnos a városnak zajvédelmi hatásköre nincs. Mivel közlekedési zajról van szó, ezért ebben az ügyben a Közép-Tisza-Vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség járhat el` — reagáltak a városházán.
A Felügyelőségen pedig azt tudtuk meg, hogy tavaly óta a hatáskört kivették a kezükből, így ők sem intézkedhetnek a határérték betartása érdekében. Ők a MÁV-ra mutogatnak! (szoljon.hu)