quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2023. 05. 31. szerda
  -  Angéla, Petronella
Promenad.hu archívum

Minden műszer drámai értékeket mért a híd közelében

2010. január 15.

Nagyon elegük van Szolnokon, a Zagyván átívelő vasúti híd közelében lakóknak. A szerelvények zakatolásának hangját a híd vasszerkezete olyannyira felerősíti, hogy az ott élők nem tudnak sem nappal, de főleg éjjel zavartalanul pihenni.

— A hidegebb évszakokban, zárt térben is rettenetes hallani a vasúti szerelvények zaját. Ám a melegebb hónapokban, nyitott ablakoknál egyszerűen elviselhetetlen a dübörgés — állítja Tóth Árpád, a szolnoki Zagyva-híd környezetében élők gondját felvállaló Városvédő és -Szépítő Egyesület egyik tagja. — Számos alkalommal szóvá tettük már ezt a Magyar Államvasutaknak, és jeleztük a helyi önkormányzatnak is, azonban évek óta eredménytelen a felvetésünk. Olyan kéréssel fordultunk többször is a MÁV illetékeseihez, hogy legalább a hídon történő áthaladásnál lassíttassák le a szerelvények sebességét, csökkentve ezzel is a zajhatást.

Egy másik megoldás lenne szerintünk az, amit más területen már természetszerűen alkalmaznak, hogy a hídon gumiágyba helyezik a sínpárt, és/vagy zajvédőfallal csökkentik a dübörgést. Az a legbosszantóbb, hogy semmilyen választ nem kapunk a kéréseinkre — mondja Tóth Árpád.
A híd két oldalán élők az elmúlt évben összefogtak, és saját költségükön hivatalos zajszintmérést rendeltek meg.

A vizsgálatot a KÖTI-KTVF Levegőtisztaságvédelmi és Zajellenőrzési osztálya végezte. Műszereket helyeztek el a híd mindkét oldalán álló ingatlanok közelében — egyiket a Vitorla utcában, a másikat a Városmajor úti 18 emeletes lakóháznál. Az elmúlt nyáron végzett vizsgálatok eredménye igazolta a lakók állítását, miszerint az éjszakai zajszintek magasabbak a megengedett határértéknél. A mérések átlagolták a részszámokat, de az egyes értékek azt mutatják, hogy vannak nappali és éjszakai időpontok, illetve személy- és tehervonatok egyaránt, amelyeknek hídon történő átahaladása esetén a hanghatása több decibellel is magasabb, mint a megengedett határérték. A vizsgálati jegyzőkönyv eredményének ismeretében fordultunk a MÁV illetékeseihez, segítsenek a szolnoki Zagyva-híd környezetében lakók problémáját orvosolni.

A szolnoki Zagyva-vasúti híddal kapcsolatban a MÁV Zrt. az alábbi tájékoztatást adta a szoljon.hu részére:

`Szolnokon 1888-ban készült el a kétvágányú Zagyva- és Tisza-híd, vagyis több mint 120 éve közlekednek ott a vonatok. Pontos címet sajnos nem kaptunk, hogy melyik utca lakói tettek panaszt, de ettől függetlenül feltételezhető, hogy a lakóépület később épült, mint a vasútvonal és a vasúti híd. Így ebben az esetben az ott lakóknak, illetve az építési engedélyt kiállító önkormányzatnak vagy hatóságnak kellett mérlegelni, hogy a lakóingatlanok megfelelő távolságra legyenek a vasúttól. Sajnos országos szinten is rendszeresen tapasztaljuk, hogy az előírások ellenére a vasúti pályák közvetlen közelébe építenek lakóházakat, ami egy idő után bosszúságot okozhat az ott élőknek.

Azonban az olyan esetekben, amikor a már működő vasútvonal mellé építenek lakóházakat, vagyis amikor a vasút adott helyen már hamarabb működött, mint ahogy a lakóház odaépült, nem a zajkibocsátó, jelen esetben a MÁV Zrt. feladata a zajvédelem ellátása.

Ettől függetlenül a MÁV Zrt. a beruházásai, fejlesztései során minden esetben figyelembe veszi a zajterhelés csökkentésének lehetőségét is, és anyagi forrásához mérten zajvédőfallal vagy a pályaszakasz átépítésével csökkenti a kibocsátott zajt. A vasúttársaság többek között az érintett vasútvonal átépítését, rehabilitációját is tervezi. A hídszerkezet átalakításával, egy újfajta, rugalmas ágyazású sínleerősítés alkalmazásának köszönhetően, illetve egyéb kiegészítő megoldások alkalmazásával csökkenni fog a hídon a zajterhelés. Jelenleg az építési engedélyek megszerzése van folyamatban. Mivel a tervezési és kivitelezési időszak hosszabb időt is igénybe vehet, a lakók az építési engedélyt kiadó önkormányzathoz fordulhatnak a zaj elleni védelem gyorsabb megoldása érdekében, vagy a támogatott lakás-felújítási program keretében kezdeményezhetik a jobb zajszigetelésű külső nyílászárók cseréjét.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.`

A róka fogta csuka esete

A témában a városházához intézett kérdésekre Pókász Endre, a polgármesteri hivatal sajtóreferense adott választ.

`— A lakossági panasz előttünk is ismert, mivel Jánosiné dr. Bene Ildikó képviselő asszony a 2007-2008. években már megkeresett ezzel a problémával bennünket. Sajnos a városnak zajvédelmi hatásköre nincs. Mivel közlekedési zajról van szó, ezért ebben az ügyben a Közép-Tisza-Vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség járhat el` — reagáltak a városházán.

A Felügyelőségen pedig azt tudtuk meg, hogy tavaly óta a hatáskört kivették a kezükből, így ők sem intézkedhetnek a határérték betartása érdekében. Ők a MÁV-ra mutogatnak! (szoljon.hu)