quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 08. 19. péntek
  -  Huba
Promenad.hu archívum

Az internet kultúra gyermekei

2010. január 15.

Digitális X

Szüleik, vagyis a szociológusok által generáció X-nek nevezett, ma 35-45 éves korcsoport tagjai után digitális X-ként jelölt generáció tagjai gyakorlatilag sohasem ismerték az internet nélküli világot. Ők, vagyis 1995 és 2001 között született, ma 8-14 évesek már abban a korban jöttek a világra, ahol az internet, az online közösségek és a mobiltelefon meghatározó és alapvető része a mindennapoknak. Ennek köszönhetően elképesztő mennyiségű digitális újítást tapasztaltak meg életük során, és minden korábbi generációnál otthonosabban mozognak az online világban.

Nem elválaszt, hanem összeköt

A Disney által megrendelt, összesen több mint 3000 brit, francia, német, olasz, lengyel és spanyol fiatal részvételével készült kutatás számos kérdést hivatott tisztázni a gyerekek internettel, családdal és sztárkultúrával kapcsolatos attitűdjeivel kapcsolatban.

Bár sokan aggódnak az ellenkezője miatt, a felmérés szerint a digitális generáció tagjai számára továbbra is meghatározóak a személyes kapcsolatok, és az internetet, mint a meglévő barátságok fenntartását elősegítő eszközt használják. A megkérdezett gyerekek 30 százaléka a szociális interakció formái közül leginkább a személyes találkozást preferálja az sms-küldéssel (15%), online chateléssel (14%), illetve a telefonos beszélgetéssel (8%) szemben. Összesen a kis válaszadók 95 százaléka vélte úgy, hogy az internet fontos szerepet játszik az életében. 53 százalékuk úgy gondolta, az internet legnagyobb előnye, hogy az iskolán kívül is beszélgethet a barátaival, míg 44 százalék szerint az online kommunikáció könnyebbé teszi ezeknek a barátságoknak a fenntartását.

A gyermekek egyébként még mindig a legnagyobb arányban játszanak (74%) az interneten, és körülbelül kétharmaduk használja rendszeresen a házi feladat elkészítéséhez.

Leendő vállalkozók?

Némi aggodalomra adhat okot, hogy a vizsgált fiatalok a celebek uralta bulvárkultúrában nőttek felek, de a kutatás szerint a hírnévre és gazdagságra törekvésnél sokkal egészségesebb értékeket vallanak. Arra a kérdésre például, hogy kit csodálnak a legjobban, a fiatalok 43 százaléka saját édesanyját, 30 százaléka pedig édesapját jelölte meg.

A megkérdezettek számára az öt legvonzóbb foglalkozást az állatorvosok, a tanárok, a rendőrök, az orvosok, na meg a futballisták űzik, igaz 64 százalékuk felnőttként inkább szeretne a maga ura lenni, minthogy más beosztottjaként dolgozzon. Ehhez lehet, meg is lesz a szükséges tőkéjük, ugyanis a pénzzel kapcsolatos attitűdjeikre vonatkozó kérdésekre adott válaszok szerint a 8-14 évesek jelentős része már takarékoskodik: 70 százalékuk inkább gyűjtöget, minthogy azonnal elköltse a zsebpénzét.

Kicsik, de zöldek

A felmérés kitért a XD generáció környezettel kapcsolatos attitűdjeire is. E szerint a fiatalok 97 százaléka fontosnak tartja a környezet védelmét, 74 százalékuk pedig már most is gyakorol olyan zöld magatartásformákat, mint az újrahasznosítás és a szelektív hulladékgyűjtés.
(Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél)