Egy nyolcvan éves férfinak tudtak csak szólni a baleset után
Forgalommal szemben, 22 kilométert autózott az M5-ös autópályán egy 84 éves férfi a minap. Frontálisan ütközött egy kamionnal, aminek következtében meghalt. Ennek kapcsán kérdezte meg a szoljon.hu a szakembereket: hány éves korig ajánlott vezetni?
— Lehet, hogy idős korban már nem olyan jók a reflexek, ami autóvezetésnél balesetveszélyesebb lehet, én mégis egy ellenpéldával találkoztam — meséli Erzsébet. — A szomszédunkban egy idős házaspár lakott, Pista bácsi már nyolcvan éves volt, mégis rendszeresen vezetett gépkocsit. Méghozzá nagyon jól — mondta a kisfaluban élő hölgy. Erzsébet elmesélte, egyszer a kislányát baleset érte biciklizés közben, orvoshoz kellett vinni.
— A férjem dolgozott, így Pista bácsinak szóltunk. Ő azonnal jött is, és elvitt minket az ügyeletre. Egy másodpercig sem féltem, Pista bácsi nagyon jól, körültekintően vezetett — tette hozzá a hölgy.
Kovács János, az egyik szolnoki autósiskola vezetője és közúti szakember szigorúbbá tenné a jogosítványhoz szükséges orvosi vizsgálatokat. Hatvan év fölött pszichológiai vizsgálatra kötelezné azokat, akik volán mögé akarnak ülni.
— A nyugdíjas kor elérése után romlanak a reflexek, hamarabb előjön a fizikális és mentális fáradékonyság. Nem javaslom, hogy kontroll nélkül vezessenek az idősebb korosztályhoz tartozók — mondta Kovács János.
A szakember egy évre korlátozná a vezetői engedély érvényességét a nyugdíjasoknál.
De vajon mit gondolnak erről az orvosok? Szerintük sem ajánlott idős korban volán mögé ülni?
— Nem kötném életkorhoz a jogosítvány megszerzését, illetve annak meghosszabbítását. Az emberek felelősségérzetét kellene erősíteni. Ha úgy érzik, nem teljesen egészségesek, akkor menjenek el orvoshoz — fejtette ki véleményét dr. Sinkó-Káli Róbert, szolnoki háziorvos. Mint mondja, bármi történhet egyik pillanatról a másikra, akár fiatalokkal is. — A jelenlegi jogszabály szerint negyven éves korig tíz évre adják a jogosítványt. Ám nincsen garancia arra, hogy tíz évig nem történik semmi. Egyik pillanatról a másikra akár agyvérzést is kaphatnak — tette hozzá a háziorvos.
Másképpen látja a kérdést Molnár József, a törökszentmiklósi Almási János Nyugdíjasklub vezetője, aki hivatásos gépkocsivezető volt.
— Úgy gondolom, az idősek már ne üljenek volán mögé. A többségnél azt látom, hogy olykor alig tudnak beülni, kevésbé jól látnak és lassabbak a reflexeik — magyarázta Molnár József. A nyugdíjas klub vezetője hozzátette, klubtársai közül kevésnek van már jogosítványa, de azt javasolja nekik, többször gondolják meg, hogy elindulnak-e autóval. Az éltesebb korúaknak ugyanis már kockázatosabb a közlekedés.
Megoszlanak tehát a vélemények az éltesebb korúak jármű vezetését illetően. A statisztikák szerint ugyanakkor nem az idősebbek okozzák a legtöbb balesetet.
Tizenhárom százalékát ők okozzák
A jogosítvány megszerzésének és meghosszabbításának nincs felső korhatára. Amennyiben az orvos egészségügyi szempontból alkalmasnak találja, úgy a jogosítvány érvényességi idejét meghosszabbítják.
— A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Baleset-megelőzési Bizottság rendszeresen elemzi a megyénkben történt baleseteket, azok okait és okozóit — tájékoztatott Szabó Zita százados, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. — Az előző évben összesen 813 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt Jász-Nagykun-Szolnok megyében.
Ezen baleseteknél 59 esetben regisztráltak 60-70 év közötti okozót. Ötven esetben volt hetven év feletti a baleset okozója. Huszonkét esetben gépkocsi vezetőként, 21 esetben kerékpárosként okoztak balesetet. Ha a két korcsoportot együtt vizsgáljuk akkor azt mondhatjuk, hogy a balesetek 13 százalékát 60 év felettiek okozták tavaly megyénkben. (szoljon.hu)