quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 12. 05. hétfő
  -  Vilma
Promenad.hu archívum

Tényleg szükségünk van a zsírokra?

2010. január 10.

Ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítanunk a különböző zsírsavak és más tápanyagok optimális egyensúlyára is. Különösen igaz ez a fejlődésben levő gyermekek étrendjének összeállításánál.

Sokszor hallott tételmondat, mégsem árt újra és újra elismételni: zsírokra igenis szüksége van az emberi szervezetnek. Nemcsak azért, mert belőlük energiát nyerünk, de többek között azért is, mert a zsírok részt vesznek a sejthártya felépítésében, bizonyos hormonok kialakulásában, és segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását is.A zsírsavak különböző növényi és állati zsiradékok formájában (zsírok, olajok), a táplálékkal kerülnek szervezetünkbe. Azonban a legkevésbé sem mindegy, hogy a különböző zsírsavakból – amelyek lehetnek növényi eredetű telítetlen és állati eredetű telített zsírsavak -, milyen mértékben fogyasztunk, s hogy a zsírsavak aránya mindenképpen egyensúlyban álljon az egészséges táplálkozáshoz szükséges más, ugyancsak hasznos és szükséges étrendi összetevőkkel is.

Mit és mennyit?

Zsír helyett használjunk növényi olajokat (napraforgó-, olíva-, kukoricacsíra-, tökmagolaj, hidegen sajtolt olaj), vaj helyett csökkentett zsírtartalmú margarint, vajkrémet. Kerüljük a nagy zsírtartalmú salátaönteteket, inkább a kefires, joghurtos, ecetes, olívaolajos öntetekkel locsoljuk meg a salátákat.

A bő zsírban való sütés helyett pároljunk, süssünk roston, használjunk alufóliát és sütőzacskót, a sovány húsokat minimális olaj használatával teflon edényben süssük. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a növényi és állati eredetű zsiradékok energiatartalma megegyezik, de a növényi olajok – zsírsavösszetételük miatt – jóval értékesebbek a szervezet számára.

A gyerekek étrendjében az elfogyasztott zsírsavak mennyisége, minősége mellett arra is ügyelnünk kell, hogy a főbb élelmiszer csoportokból megfelelő arányban fogyasszanak. Azaz táplálkozásuk alapját a rostokban gazdag gabonafélék jelentsék, ez után sorrendben a legnagyobb mennyiséget a zöldség- és gyümölcsfélék tegyék ki, majd a tej és tejtermékek és a húsok, húskészítmények következzenek.

Végül, a legkevesebbet, a szervezet számára kisebb mennyiségben szükséges, zsiradékban gazdag ételféleségekből és az édességekből ajánlott fogyasztani. A zsírsavak mellett elengedhetetlenül fontos szerepet játszanak a fejlődésben levő gyermekek táplálkozásában a fehérjék, a szénhidrátok, a rostok, ásványi anyagok és vitaminok is. Ezen tápanyagok optimális egyensúlya adja a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás alapját, amire minden gyereknek elengedhetetlen szüksége van.Forrás: siccpasik.hu