Farsangi jelmezek miatt büntették meg az Aldit
A GVH azért indított eljárást 2009 júliusában, mert észlelte, hogy az Aldi 2009. február 1-jétől érvényes akciós újságjában és számos más kommunikációs eszközön meghirdette a `Kidz Alive Gyermek farsangi jelmez” termék akciós értékesítését. A termék hirdetésénél az volt olvasható, hogy `minden szükséges kiegészítővel együtt”, ugyanakkor a nindzsa jelmez esetében a kard, a királylány jelmez esetében a varázspálca és az indiánlány jelmez esetében a balta, melyek a termék hirdetésében láthatóak voltak, nem képezték részét a jelmeznek – közölte a hivatal.
A versenyhatóság megállapította, hogy a vizsgált termékek hirdetése egyértelműen és jól láthatóan feltüntette a nindzsa jelmez esetében a kardot, az indiánlány jelmez esetében a baltát, míg a királylány jelmez esetében a varázspálcát. A termék hirdetésénél ugyanakkor nem volt olyan figyelmeztetés, mely arra utalt volna, hogy az előbbi kiegészítőket a jelmezek valójában nem tartalmazzák. A terméket az eljárás alá vont hangsúlyosan, az ár mellett megjelölve, szettként hirdette.
A vizsgált termékek hirdetésénél – az Aldi nyilatkozatával összhangban – szerepelt ugyan a * megjelölés, de ez a kiegészítés csak azt jelezte, hogy ezek a termékek nem részei az Aldi állandó árukészletének, így azok az esetlegesen kialakuló magas kereslet következtében hamar – akár az akció kezdetét követő rövid időn belül – elfogyhatnak.
A reklám alján a *-gal jelölt rész fölött apró betűvel valóban megtalálható az a tájékoztatás, hogy a termékek dekoráció nélkül kerülnek árusításra. Csakhogy ez az általános tájékoztató szövegek között szerepel, így nem alkalmas arra, hogy a fogyasztók figyelmét felhívja arra, hogy mely termékek esetében kell odafigyelniük erre az információra. A tájékoztatás továbbá arra sem alkalmas, hogy a fogyasztók információt szerezhessenek arról, hogy egyes termékek esetében mi minősül dekorációnak.
A GVH álláspontja szerint ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintően eljáró fogyasztótól sem elvárható, hogy tisztában legyen azzal, hogy a forgalmazó a képen feltüntetett jelmez részei közül melyet tekint tartozéknak, illetve melyet dekorációnak.
A kiszabott bírság meghatározása során a GVH jelentős enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a fogyasztói igény elsősorban a jelmez megvásárlására irányul, melynek használatát illetve használatra való alkalmasságát nem vagy csak igen csekély mértékben csökkentik a forgalmazó által dekorációként alkalmazott eszközök. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kommunikációs eszközök a fogyasztók jelentős körét érhették el. A vállalkozásnak egymillió forint bírságot kellett fizetnie.
Forrás: Napi Gazdaság