Új év, új vasút
Újabb jelentős állomásához érkezett a Budapest—Lökösháza vasútvonal felújítása: elkészült a Mezőtúr és Gyomaendrőd közötti szakasz.
A két várost összekötő 20 kilométeres távon átépítették a vágányokat, a villamos felsővezeték-hálózatot, a biztosítóberendezéseket, megújult a Berettyó és a Hármas-Körös felett átívelő vasúti híd. A 2008 tavaszán megkezdett beruházás 83 millió euróba került. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió, 15 százalékát pedig a magyar állam fedezte.
Az új esztendő új vasúti pályaudvart is hozott Gyomaendrődnek. Aki itt száll le a vonatról, az ma már nyugati színvonalú, fedett peronokat, korszerű gyalogos aluljárórendszert talál. A lépcsők mellett minden vágányhoz lifttel is eljuthatnak az utasok. Akadálymentesen közlekedhetnek a mozgáskorlátozottak. A vonatok innen egészen Budapestig most már zötyögésmentesen, simán siklanak.
Az állomás épületében azonban nem sok változás tapasztalható. A sínek felőli oldalon új előtetőt és tetszetős korlátokat építettek, megakadályozva ezzel, hogy az utasok az aluljáró helyett a síneken keresztül próbáljanak meg eljutni a vonatokhoz. Az egyik váróterem megszépült, a másikat viszont érintetlenül hagyták. A mosdóhelyiségek a tisztasági meszelések és az ajtójavítások ellenére korszerűnek aligha mondhatóak, a nyitott kartondobozokban virító intimbetétek pedig lehangoló látványt nyújtanak.
Az állomásépület korszerűsítése, ahogyan a többi érintett településen, úgy Gyomaendrődön sem képezte részét az Európai Unió által támogatott beruházásnak. Ezt a MÁV-nak saját erőből kellene megcsinálnia, ha volna rá pénze.
A 83 millió eurós beruházás (ennyibe került a Mezőtúr—Gyomaendrőd közötti húsz kilométeres szakasz) része a Budapest—Lökösháza közötti vasúti korridor felújításának. A folytatásra, azaz a megyeszékhelyig, később pedig az országhatárig történő felújításra vonatkozóan ma még sok a bizonytalanság. Fazakas Orsolyától, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetőjétől annyit sikerült megtudnunk, hogy a jelenlegi ütemterv szerint a Gyoma—Murony szakasz felújítása legkorábban 2010 tavaszán kezdődhet meg.
A folytatáshoz feltétlenül szükséges, hogy az Európai Unió által biztosítandó forrás 2010 nyarára rendelkezésre álljon, és a tervezett építési munkák megvalósítását célzó közbeszerzési eljárás végeredményeként a nyertes ajánlattevővel a szerződés 2010 végéig megköthető legyen — hangsúlyozta Fazakas Orsolya.
A békéscsabai vasútállomás kiviteli terveinek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás november végén lezárult, kezdődik a tervezés.forrás: beol.hu