quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 08. 10. szerda
  -  Lőrinc
Promenad.hu archívum

Másnaposság: mivel kúráljuk és mivel ne

2010. január 01.

Az alapvető probléma, hogy a másnaposság pontos okozója – természetesen az alkoholfogyasztás kézenfekvő tényét leszámítva – ismeretlen. A dehidratáció, vagyis a kiszáradás egy tényező, de valószínűleg nem az elsődleges ok. Az alkohol vizelethajtó, a másnaposságra azonban az egészségügyben dolgozó kutatók sem úgy tekintenek, mint egy kezelendő betegségre, sokkal inkább az alkoholfüggőség egy természetes kontrolláló mechanizmusaként értékelik. A LiveScience.com mindenesetre számba vette a lehetséges “gyógymódokat” pró és kontra alapon.

Elsőként vegyük a “kutyaharapást szőrével” megoldást. Ha reggel az átitalozott éjszaka után újra poharat ragadunk, eljuthatunk egy enyhe ellazuláshoz, ami enyhíti a másnaposság tüneteit. Ezzel azonban célszerű óvatosan bánni, ugyanis ez a leggyorsabb módja az alkoholfüggőség kialakulásának, és a májnak sem túl nagy öröm, hogy az éjszakai adag lebontása mellett újabb toxinokkal bombázzuk. Célszerűbb vizet fogyasztani, minél többet annál jobb, ez legalább enyhíti az egyetlen ismert okot, a kiszáradást, így némi javulásra számíthatunk.

A második módszer a bőséges reggeli. Egy jó étel csodákra képes, különösen ha az ember azt italozás közben fogyasztja el. De ha erről már lemaradtunk, akkor is van remény hogy egy reggeli javíthat a helyzeten. A tojás ciszteint tartalmaz, ami elméletileg segít a májnak az acetaldehid toxin, vagyis az előző alkoholizálásunk melléktermékének lebontásában. A banán és a kiwi káliummal tölt fel a testet, ami a mosdó látogatásokkal távozott a szervezetünkből az átmulatott éjszaka során. A gyümölcsök cukra és leve nem annyira nagy durranás mint sokan hiszik, a gyümölcslé a kiszáradás ellen mindenesetre hasznos lehet. A jó öreg égetett pirítós viszont biztos, hogy nem nyújt semmilyen segítséget. Vannak akik szerint egy jól megpirított kenyér szene megszűri az alkoholt, ez azonban az aktív szén tulajdonsága, a kettő pedig messze nem ugyanaz.

A másnaposság egyik legjellemzőbb velejárója a fejfájás, így a legegyszerűbbnek tűnik a fájdalomcsillapítók használata, amik megszüntetik a kellemetlen sajgást. Ezzel azonban – akárcsak a ráivással – a májat terheljük, különösen ha valamilyen paracetamol tartalmú tablettát használunk. Az USA-ban a paracetamol a legnépszerűbb fájdalomcsillapító és egyben a leggyakoribb okozója a májelégtelenségeknek, alkohollal kombinálva kifejezetten veszélyes. Nálunk is számos készítmény alkotóeleme, ilyenek a Rubophen, Coldrex, Béres Febrilin, Neocitran, Vicetamol, Rhinoval, Miralgin, Saridon és a Panadol. Egy vagy két tabletta elfogyasztása általában biztonságos, persze ez függ a szervezetben jelenlévő alkohol mennyiségétől is. A szalicilát tartalmú Aspirin segíthet elalvás előtt vagy ébredéskor jó sok vízzel bevéve, de csak a csillapításban. Aszpirin érzékenység esetén viszont az alkohollal veszélyes párost kapunk, ami vérzést idézhet elő a gyomorban és a béltraktusokban.

Sokan egy jó erős kávéra szavaznak, amivel egy tünetet mindenképpen lehet kezelni: éberek leszünk. Mivel a kávé érszűkítő hatású, elvileg enyhítheti a fejfájást, ellensúlyozva az alkohol hatását, ugyanakkor ingerlékenységet válthat ki, egyes embereknél pedig éppen hogy fokozhatja a fejfájást. A kávé – akárcsak az alkohol – vizelethajtó, tehát fokozza a dehidratációt, súlyosbítva a másnaposságot és amikor a koffein hatása elillan, akkor még levertebbnek érezzük magunkat.

Visszatérve egy kicsit a tabletták világába, létezik egy béta-blokkoló, a Propranolol amit szintén előszeretettel használnak a másnaposság kellemetlenségeinek enyhítésére. Ez egy vérnyomáscsökkentő, ami több tanulmány szerint teljesen hatástalan a másnaposság ellen. Az alvás azonban kifejezetten jó módszernek nevezhető, amennyiben az embernek van rá elegendő ideje. Az idei szilveszter esetében mivel még egy teljes hétvége is vár ránk, valószínűleg nem lesz olyan nagy luxus egy kis plusz alvás. Hacsak nem olyan házigazda szerepét töltjük be, aki nem szeretné később szagolni a buli helyszínéül szolgáló lakása különböző pontjain megbúvó, esetleg az ülőgarnitúrába beivódott kétes eredetű folyadékok szagát, ezért a vendégsereg kitámolygása után azonnal a takarítást helyezi előtérbe.

Összességében tehát elmondható, hogy ha valaki erőteljes italozásra adja a fejét, annak mindenképpen szembe kell néznie a másnapossággal, akármilyen módszerrel próbál küzdeni ellene. Az egyetlen megoldás ha megpróbálunk mértéket tartani, legalábbis addig, amíg a tudósok ki nem dolgoznak valamilyen pirulát a kezelésére. (sg.hu)